Konsertit 2018

 

Merikanto & Kuula

ma 18.6. klo 18 Merikanto & Kuula -illalliskonsertti
ti 19.6. klo 19 Merikanto & Kuula -konsertti ilman illallista

 

Heinäkuun konserttiviikko

ke 18.7. klo 19 Kamarikeskiviikko
to 19.7. klo 19 Suurenmoiset saksalaiset
la 21.7. klo 19 Maailman ympäri 80 minuutissa
su 22.7. klo 15 Klassikkofinaali

 

Konserttien ohjelmat alla.

 

 

 


 

Heinäkuun konserttiviikko

 

Heinäkuun 18.-22. päivä koetaan Kiteellä ennennäkemätön kamarimusiikin festivaaliviikko. Tässä neljän konsertin kokonaisuudessa yhdeksän huippumuusikkoa muodostavat erilaisia yhtyeitä. Runsas instrumenttivalikoima mahdollistaa huomattavan monipuolisen ohjelmiston. Kuulijoita hemmotellaan kamarimusiikin upeimmilla teoksilla. Esiintyjätkin ovat innoissaan, kun pääsevät soittamaan soolojen ja pienten kokoonpanojen lisäksi suurissa yhtyeissä. Ohjelmisto painottuu klassis-romanttiseen, mutta ulottuu aina barokista tähän päivään.

 

Muusikot

Johannes Hakulinen, viulu
Hanna Parviainen, viulu
Lauri Savolainen, alttoviulu
Samuli Peltonen, sello
Mark Reding, klarinetti
Eri Ikeda-Reding, fagotti
Hanna-Leena Savolainen, piano
Mariia Bertus, sopraano
Hannu-Heikki Hakulinen, baritoni

 


 

ke 18.7.2018 klo 19

Kamarikeskiviikko

W. A. Mozart: Kegelstatt-trio (”Keilarata”) - Mark, Lauri, Hanna-Leena
F. Devienne: Fagottikvartetto nro 1 - Eri, Johannes, Lauri, Samuli
*****
C. Debussy: Première rhapsodie - Mark, Hanna-Leena
A. Dvorák: Jousikvartetto nro 12 ”Amerikkalainen” - Johannes, Hanna, Lauri, Samuli

 

W. A. Mozartin (1756-91) trio klarinetille, alttoviululle ja pianolle kantaa lisänimeä ”Kegelstatt” (”keilarata”), koska kertoman mukaan säveltäjä teki kappaleen keilailun lomassa 1786. Erään toisen kappaleen käsikirjoitukseen Mozart kirjoitti ”keilaillessa”, mutta Kegelstatt-trion kohdalla tarina saattaa olla pelkkää legendaa. Joka tapauksessa mieleenpainuva nimi ja tarina hienolle triolle, jonka esitämme enemmän kuin mielellämme tällä yhteen hioutuneella kokoonpanollamme. Ehkä ensimmäisessä osassa onkin kuultavissa hienoja kaatoja keilaradalla? Toinen osa keinahtelee Menuetti-tanssin tahtiin, ja viimeisessä, lähes pianokonserton kaltaisessa osassa pianisti saa osoittaa sorminäppäryytensä!

François Devienne (1759-1803) oli Mozartin aikalainen Ranskassa. ”Huilun Mozartina” tunnettu Devienne toimi Pariisin konservatorion huiluprofessorina ja sävelsi runsaan tuotannon, joka painottuu puupuhallinmusiikkiin. Hän sävelsi kolme fagottikvartettoa, joista konsertissamme kuullaan ensimmäinen. Se on luonteeltaan elegantti ja luo ympärilleen hyvää mieltä.

Ranskalaisen impressionismin mestari Claude Debussy (1862-1918) nimettiin Pariisin konservatorion johtokuntaan 1909. Tähän tehtävään kuului teosten säveltäminen seuraavan vuoden klarinettitutkintoihin. Syntyi klarinettimusiikin rakastettu klassikko Première rhapsodie, konserttimme samettinen kaunokainen.

Tsekkiläinen (böömiläinen) Antonín Dvořák (1841-1904) sävelsi 12. jousikvartettonsa ollessaan Kansallisen konservatorion johtajana New Yorkissa. Siitä lisänimi ”Amerikkalainen”. Tässä todella tunnetussa ja mukaansatempaavassa kvartetossa on ehkä kuultavissa afroamerikkalaisten tai intiaanien sävelmien häiveitä, mutta pikemminkin siitä kuultaa ikävä Böömin kotimaisemiin. Samaan kauteen sijoittuvat hänen tunnetuimmat kappaleensa sinfonia ”Uudesta maailmasta” ja sellokonsertto.

 


 

to 19.7.2018 klo 19
Suurenmoiset saksalaiset

F. Schubert: Laulut Liebesbotschaft, Ständchen, Aufenthalt - Hannu-Heikki, Hanna-Leena
G. F. Händel: Sonaatti op. 2 nro 8, osat 1 ja 2 - Eri, Samuli, Hanna-Leena
L. van Beethoven: Viulusonaatti op. 12 nro 3 Es-duuri - Hanna, Hanna-Leena
*****
J. Brahms: Klarinettikvintetto - Mark, Hanna, Johannes, Lauri, Samuli

 

Franz Schubert (1797-1828) ehti lyhyen, 31 vuotta kestäneen elämänsä aikana luoda uskomattoman laajan ja monipuolisen säveltuotannon. Hänen laulu-(lied-)sävellystensä määrä on n. 600 teosta, ja tällä alueella hänen arvostuksensa musiikin historiassa on ylitse muiden. Schubertin liedit ovat usein sekä laulajalle että pianistille teknisesti sangen vaativia, ja niissä korostuu tasa-arvoinen luonne pianistin ja laulajan välillä. Pianisti ei siis ole ”säestäjän” roolissa, vaan hänellä on sävellyksessä yhtä tärkeä ja itsenäinen osuus kuin laulajallakin. Konsertissa kuultavat kolme Rellstabin sanoittamaa liediä kuuluvat Schubertin tunnetuimpiin ja rakastetuimpiin lauluihin.

Georg Friedrich Händelin (1685-1759) trion keinahtelevat rytmit vievät meidät kolmensadan vuoden taakse barokin aikakauteen. Tästä teoksesta kuullaan kaksi osaa: hidas ja koskettava ensimmäinen osa sekä toinen, reipas ja tanssillinen osa. Teos on sävelletty alunperin kahdelle viululle ja continuolle. Barokkimusiikille on ominaista, että kappaleita voidaan soittaa melkeinpä millä tahansa soitinnuksella. Havolassa on luvassa versio fagotille, sellolle ja pianolle.

Ludvig van Beethovenin (1770-1827) Es-duurisonaatti nro 3 viululle ja pianolle on sävelletty 1798. Allgemeine musikalische Zeitung -lehti kirjoitti tästä sonaatista, että se kulkee täysin omia moderneja polkujaan ilman minkäänlaista luonnetta tai laulavuutta ja on siten suorastaan luotaantyöntävä ja vain kokoelma vaikeuksia. ”Itse koen sonaatin aivan kutsuvan luokseen soittamaan sitä – herkkä laulava toinen osa on suosikkini ja rakastan myös vikkeliä ääriosia, joissa sekä viulisti että pianisti saavat haastaa toistensa sorminäppäryyden!”, kertoo viulistimme Hanna, ja pianisti Hanna-Leena lisää, että harvoin on tullut hymyiltyä kappaletta harjoitellessa yhtä paljon kuin tämän riemastuttavan sonaatin parissa!

Vuonna 1890 Johannes Brahms (1833-97) oli päättänyt jäädä eläkkeelle sävellystyöstä. 57-vuotias mestari totesi saavuttaneensa urallaan jo kaiken. Ääni muuttui kellossa, kun hän kuuli klarinetisti Richard Mühlfeldin soittoa. Tästä ihastuneena Brahms sävelsi seuraavana vuonna klarinettikvinteton ja -trion, myöhemmin vielä kaksi klarinettisonaattia. Kaikki nämä teokset ovat keskeistä kamarimusiikkikirjallisuutta, mutta kvinetto klarinetille ja jousille on noussut kaiken kamarimusiikin erääksi kulmakiveksi. Iloitsemme saadessamme tarttua tähän mahtavaan kappaleeseen Kiteellä!

 


 

la 21.7.2018 klo 19
Maailman ympäri 80 minuutissa

S. Prokofjev: Alkusoitto heprealaisista teemoista - Mark, Hanna, Johannes, Lauri, Samuli, Hanna-Leena
T. Rangström: En visa till Karin när hon hade dansat - Hannu-Heikki, Hanna-Leena
E. Elgar: Romanssi op. 62 - Eri, Hanna-Leena
M. de Falla: Suite Populaire Espagnole, osat 1 El paño moruno ja 2 Nana - Johannes, Hanna-Leena
G. Enescu: Konserttikappale - Lauri, Hanna-Leena
*****
T. Hosokawa: Mai - vanhaa japanilaista tanssimusiikkia - Hanna-Leena
T. Bräm: Herbst-Triptychon, maailmankantaesitys - Mark, Eri, Hanna-Leena
J. Panula: Barokkipolska - Samuli
G. Verdi: Rodrigon kuolinkohtaus oopperasta Don Carlos - Hannu-Heikki, Hanna-Leena
S. Barber: Adagio jousille - Hanna, Johannes, Lauri, Samuli
A. Piazzolla: Primavera Porteña (Buenos Airesin kevät) - Johannes, Samuli, Hanna-Leena

 

Musiikillisella tutkimusmatkalla reissataan eri puolilla Eurooppaa ja vieraillaan myös muilla mantereilla, joissa niin sanottua "länsimaista klassista musiikkia" harjoitetaan.

Prokofjevin Alkusoitto heprealaisista teemoista vie yhtäältä säveltäjän synnyinmaahan Venäjälle, toiseksi aiheensa puolesta Israeliin, kolmanneksi kappaleen kantaesityspaikkaan Yhdysvaltoihin. Toisesta naapurimaastamme Ruotsista saadaan tuulahdus Rangströmin kuninkaallisesta laulumusiikista. Perinteristä eurooppalaista musiikkitraditiota edustavat britti Elgar tunteikkaalla Romanssillaan, espanjalainen De Falla vangitsevilla tunnelmillaan ja romanialais-ranskalainen Enescu näyttävällä Konserttikappaleellaan.

Väliajan jälkeen lennetään Japaniin asti. Hosokawa laittaa vanhan japanilaisen tanssin moderniin muotoon. Kiteellä on kunnia kuulla myös maailman kantaesitys! Sveitsiläinen Bräm on omistanut uuden kappaleensa upealle klarinetistillemme Mark Redingille ja hänen triolleen. Välillä on mukava palata hetkeksi hengähtämään kotimaahammekin, varsinkin kun huikea sellistimme Samuli vetäisee siellä riemuksemme Panulan Barokkipolskan!

Matkamme loppupuolella koetaan dramaattisia hetkiä oopperamaa Italiassa Verdin aarian parissa. Tunnelma rauhoittuu päästyämme Yhdysvaltoihin. Barberin Adagio on lukuisista elokuvista tuttu koskettava teos. Tähän rauhaan voisi melkein pysähtyä maailmanympärimatkamme päätteeksi, mutta repäistäänpä loppuun vielä "encorena" Piazzollan tulisia rytmejä Argentiinasta!


 

su 22.7.2018 klo 15
Klassikkofinaali

F. Mendelssohn: Konserttikappale nro 1 - Mark, Eri, Hanna-Leena
F. Schubert: Der Hirt auf dem Felsen (Paimen vuorella) - Mariia, Mark, Hanna-Leena
J. S. Bach: Kantaatti 49 "Ich geh ́und suche mit Verlangen" (Kuljen ja etsin kaivaten), osat Sinfonia ja Duetto - Mariia, Hannu-Heikki, Mark, Eri, Johannes, Hanna, Lauri, Samuli
*****
R. Schumann: Pianokvartetto op. 47 Es-duuri - Hanna, Lauri, Samuli, Hanna-Leena

 

Finaalikonserttimme saa vahvan aloituksen Felix Mendelssohnin (1809-47) konserttikappaleesta. Mendelssohn kirjoitti 1832 kaksi konserttikappaletta ystävälleen, klarinettivirtuoosi Heinrich Baermannille. Konsertissa kuulemme niistä ensimmäisen. Alkuperäinen kokoonpano oli klarinetille, basettitorvelle ja pianolle, mutta koska basettitorvi on varsin harvinainen soitin, tavallisempaa on korvata se toisella klarinetilla, bassoklarinetilla tai - kuten tässä konsertissa - fagotilla.

Sopraano Anna Milder-Hauptmann pyysi ystäväänsä Franz Schubertia (1797-1828) kirjoittamaan kappaleen, joka mahdollistaisi hänen ilmaista tunteita laajalla skaalalla. Tunteikas kappale Der hirt auf dem Felsenistä tulikin. Paimen laulaa vuorelta, kuuntelee kaikua laaksosta, kaipaa rakkaintaan kaukana, riutuu yksinäisyydessä, mutta toiveikkaana kokee kevään tulevan. Laulussa on laulajan ja pianon lisäksi mukana klarinetti tuomassa kerrontaan syvyyttä.

Johann Sebastian Bach (1685-1750) sävelsi kaikkiaan n. 350 kantaattia, suurimman osan niistä jumalanpalvelusmusiikiksi. Kantaatti 49 "Ich geh´und suche mit Verlangen" (Kuljen ja etsin kaivaten), sävelletty 1726, on Kristuksen ja morsiamen eli seurakunnan vuoropuhelua, teksti Raamatun kirjasta "Laulujen laulu".  Nyt kuultavan dueton tekstipohjana on virren 43 päätössäkeistö. Tässä esityksessä on konserttiviikkomme suurin kokoonpano.

Koko kamarimusiikkiviikon loppukiri mitellään Robert Schumannin (1810-56) parissa. Viikon päättää todellinen kamarimusiikin klassikko, Schumannin pianokvartetto vuodelta 1842. Dramaattista ensiosaa seuraa hämmästyttävän vikkelä scherzo. Kvarteton kuuluisa hidas kolmas osa on kauneudessaan lumoava. Vauhdikas finaali antaa konserttikesälle juhlavan päätöksen.

 


 

Osoite- ja lipputiedot

 

Osoite: Havola, Kiteenlahdentie 4.

Liput: 20e / 5e lapset ja opiskelijat. Sisältää kahvitarjoilun.

Illalliskonsertin 18.6. liput 45e, varattava ti 12.6. mennessä.

Sarjalippu heinäkuun konserttiviikolle: 3 konserttia 50e, 4 konserttia 60e.

Lippuja saa ovelta niin kauan kuin paikkoja riittää. Parhaat paikat varmistat ennakkovarauksella:

Ennakkovaraukset ja lisätiedot: kiteenkamarikonsertit(at)gmail.com tai 040 538 5229.

www.facebook.com/kiteenkamarikonsertit

 


 

Menneet kesäkuun 2018 konsertit

 

Merikanto & Kuula

ma 18.6.2018 klo 18 illalliskonsertti ja
ti 19.6.2018 klo 19 konsertti ilman illallista

 

Toivo Kuula (1883-1918): Aamulaulu (Eino Leino)
Oskar Merikanto (1868-1924): Miksi laulan (J. H. Erkko)
Suomalainen kansanlaulu, sov. Kuula: Kesäilta
Merikanto: Merellä  (J. H. Erkko)   
Merikanto: Kesäillan idylli
Merikanto: Soi vienosti murheeni soitto (Heikki Ansa)
Merikanto: Kylän tiellä (A. Petöfi)
Eteläpohjalaisia kansanlauluja, sov. Kuula: Poijat ne kulkee, Voi niitä tuntia tuhansia, Pappani maja on matala, Tuoltapa näkyy se punanen talo, Tuuli se taivutti koivun larvan
Lasse Pihlajamaa: Tuulen tanssi
Kuula: Yö (Eino Leino)
Kuula: Kesäyö kirkkomaalla (V. A. Koskenniemi)
Merikanto: Rukous (kansanruno Karjalasta)
Merikanto: Kullan murunen (J. H. Erkko)   
Merikanto: Romanssi
Kuula: Scherzino
Eteläpohjalaisia tansseja, sov. Kuula: Pohjalainen tanssi, Polska 1, Polska 2
Merikanto: Myrskylintu (Kasimir Leino)
Kuula: Tuijotin tulehen kauan (Eino Leino)
Merikanto: Laatokka (Mikko Uotinen)
Merikanto: Kesäillan valssi

Hannu-Heikki Hakulinen, laulu
Hanna-Leena Savolainen, piano
Anniina Luukkainen, harmonikka
Johannes Hakulinen, viulu
Lauri Savolainen, alttoviulu

 

Merikanto & Kuula -konserteissa juhlitaan Oskar Merikannon syntymän 150-vuotismerkkivuotta sekä Toivo Kuulaa, jonka kuolemasta on kulunut 100 vuotta. Maanantain konsertissa tarjoillaan lisäksi jo perinteeksi muodostunut illallinen.  Ohjelmistossa on molempien säveltäjien tunnetuimpia ja rakastetuimpia lauluklassikoita mukaan lukien kestosuosikit Laatokka ja Merellä. Lisäksi kuulemme soitinmusiikkia, mm. Kuulan Eteläpohjalaisia kansanlauluja ja tansseja viululle ja pianolle. Uuden säväyksen iltaan tuo Kultainen harmonikka -kilpailun voittaja 2016, kiteeläislähtöinen Anniina Luukkainen. Tervetuloa tunnelmantäyteiseen iltaan!

Ilmoittautuminen illalliskonserttiin ti 12.6. mennessä kiteenkamarikonsertit(at)gmail.com tai 040 538 5229. Illalliskonsertin hinta 45e.