pe 5.7. konsertin esittely


Mozartia ja Moz-Artia - klassikoista nykypäivään


Heinäkuun ensimmäinen konsertti on erilaisten tyylien riemukas kokoelma. Luvassa on säkenöiviä tunteita, huumoria, herkkyyttä ja erikoisiakin efektejä! Soolojen, duojen ja jopa suuren konserton myötä matkataan niin klassismin ajassa, romantiikassa kuin nykypäivässäkin.

Näyttäviä sooloteoksia edustavat viululla taituroitu Prokofjevin sonaatin 1. osa, harpulla helisytetty Zabelin La source (Lähteellä), barokkihuilu traversolla liverretty Couperinin Rakastunut satakieli ja suomalaisen Max Savikankaan nykyteos Azonal Advice, jossa alttoviulisti pääsee räväyttämään mitä eriskummallisempia soittotapoja.

Laulumusiikkia kuullaan ruotsalaiselta Ture Rangströmiltä. Erik XIV, Ruotsin kuningas (1533-1577), oli lahjakas ja taiteellinen, laajan kielitaidon omaava, mutta luonteeltaan arvaamaton ja myöhemmin mielenterveydeltään järkkynyt. Gustav Frödingin kirjoittamassa ja Rangströmin säveltämässä Kung Eriks visor -laulusarjassa Erik Turun linnan vankeudessa mietiskelee elämäänsä samalla katuen puolisolleen Kaarina Maununtyttärelle aiheuttamaansa tuskaa. Konsertin alkupuolen päättävä Schumannin Adagio ja allegro on mitä suurenmoisin ja kohottavin romantiikan klassikkoteos sellolle ja pianolle. 

Konsertin jälkipuolella päästään käsiksi kappaleisiin, joista konsertin otsikko juontaa juurensa. Venäläis-saksalaisen säveltäjä Alfred Schnittken (1934-1998) Moz-Art (1975) on musiikillinen vitsi, humoristinen kokoelma Mozartin musiikkia - lähinnä siinä on otteita hänen keskenjääneestä teoksestaan “Musiikkia pantomiimiin” sekä pätkä 40. sinfoniasta. Kappale on erinomainen esimerkki Schnittken paljon käyttämästä monityylisyydestä - tekniikasta, jossa yhdistellään useita tyylejä samassa teoksessa.

Konsertin loppuhuipentumana on Mozartin konsertto huilulle, harpulle ja orkesterille! Orkesterina toimii tässä konsertissa viulu-alttoviulu-sellotrio. Tällaisia kaksoiskonserttoja ei taatusti ole järin usein Kiteellä kuultukaan!