Konserttiesittely Suvi-ilta soi 20.6.


To 20.6.2024 klo 19 SUVI-ILTA SOI 

J.S. Bach (1685-1750): viulusonaatti C-duuri, Largo
Johannes Hakulinen, viulu

Pekka Kostiainen (1944-): Laulusarja Tiellä 
1. Nuoruus
2. Löytäjä 
3. Lähtöön 
4. Tiellä 
Hannu-Heikki Hakulinen, laulu
Hanna-Leena Savolainen, piano

Vittorio Monti (1868-1922): Czardas 
Johannes Hakulinen, viulu
Hanna-Leena Savolainen, piano

Frederik Chopin (1810-1849): Balladi nro 1 g-molli
Hanna-Leena Savolainen, piano

***

Ludwig van Beethoven (1770-1827): Gellert-laulut
1. Rukous
2. Lähimmäisen rakkaus
3. Kuolemasta
4. Jumalan kunnia luonnossa
5. Jumalan voima ja kaitselmus
6. Katumuslaulu
Hannu-Heikki Hakulinen, laulu
Hanna-Leena Savolainen, piano

Max Bruch (1838-1920): Kaksoiskonsertto viululle ja alttoviululle e-molli
1. Andante con moto
2. Allegro moderato
3. Allegro molto
Johannes Hakulinen, viulu
Lauri Savolainen, alttoviulu
Hanna-Leena Savolainen, piano

 

Johann Sebastian Bachin (1685-1750) Largo viulusonaatista C-duuri luo koskettavalla rauhallaan herkän läsnäolevuuden tilan Kiteen kamarikonserttien toisen konsertin alkuun. Se herkistää aistit vastaanottamaan Pekka Kostiaisen laulusarjaa ”Tiellä”. Kostiaisen tuotannosta suuri osa on sävellyksiä kuoroille, onhan hän tunnettu ja useasti palkittu jyväskyläläinen kuoronjohtaja, mutta löytyy häneltä mittava määrä muutakin musiikkia. Laulusarjassa ”Tiellä” Arvi Kivimaan (1904-1984), kirjailijan ja teatterinjohtajan, luonnonläheiset ja hieman arvoitukselliset runot ovat saaneet koruttoman kauniin sävelasun.

Jos Kostiaisen musiikki on hiukan harvemmin kuultua, Vittorio Montin (1868-1922) Czardas on puolestaan todellinen hitti! Unkarilaiseen kansantanssiin pohjautuvan virtuoosikappaleen vauhdin hurmassa ei tarvitse ihmetellä, miksi viulistit ja kuulijat kautta aikain ikään ja kansallisuuteen katsomatta ovat hurmioituneet tästä todellista taitoa vaativasta numerosta!

Tunnelman sähköistävä Czardas pohjustaa tien kohti toista tunteita ravisuttavaa teosta. Frederik Chopin (1810-1849) on yksi kaikkien aikojen rakastetuimmista pianomusiikin säveltäjistä. Hänen tuotantonsa ehdottomia suosikkeja on Balladi nro 1 g-molli, jota on käytetty useissa elokuvissakin ja jopa voittoisien taitoluisteluesitysten taustamusiikkina. Hanna-Leena on huomannut ajautuvansa vuosien varrella ja etenkin tänä keväänä useasti Balladin ääreen, onhan se niin upea elämyksen tuoja ja tunteidenpurkuteos soittajalle itselleenkin. Lopulta hän ei kevätkiireistään ja teknisesti vaativan teoksen opettelun työläydestä huolimatta voinut vastustaa sen valitsemista myös Kiteen konserttiin. Teos luo ainutlaatuisen jännitteisen kertomuksen alun kohtalokkaan dramaattisen, vähitellen käynnistyvän tunnelman päätyessä moninaisten käänteiden, värisävyjen ja virtuoosisten ryöpsähdysten myötä vastustamattomaan huippuunsa. 

Ludwig van Beethovenin mittavassa ja suurenmoisessa tuotannossa varsinaisia yksinlauluja on vain muutamia kymmeniä, ja varmaan tunnetuin yksittäinen laulu on Gellert-lauluihin kuuluva ”Jumalan kunnia luonnossa”. Gellert Lieder on Christian Gellertin (1715-1769) teksteihin sävelletty kuuden laulun sarja, joka kuullaan tällä kertaa suomeksi. Tällä kirkkolaulusarjalla esiintyjät haluavat kunnioittaa hiljattain edesmenneen urkuri Kalevi Kiviniemen muistoa. Kalevi oli Hakulisen perheen rakas perheystävä, Hannu-Heikin pitkäaikainen työtoveri Lahden Ristinkirkossa ja Hanna-Leenan kummisetä. Beethovenin Jumalan kunnia luonnossa -laulu kaikui Hannu-Heikin ja Kalevin esittämänä Nastolan kirkossa vuonna 2007 Hanna-Leenan ja Laurin häissä. 

Kiteen kamarikonsertit päättyvät tältä kesältä Max Bruchin (1838-1920) romanttiseen ja näyttävään kaksoiskonserttoon. Konsertossa solisti soittaa orkesterin solistina, ja tässä kaksoiskonsertossa solisteja on nimensämukaisesti kaksi. Viulu ja alttoviulu säkenöivät lumoavasti vuoropuhellen orkesterin eli tässä tapauksessa pianosovituksen solisteina. Konserton parissa päästään nauttimaan Bruchin taidokkaasta kyvystä luoda melodista kauneutta ja harmonista rikkautta, syvällisiä ja liikuttavia musiikillisia hetkiä sekä näyttävän nostattavaa tunnelmaa.