BACHISTA PIAZZOLLAAN, RANSKASTA RIOON
su 15.6.2025 klo 15
Kesän ensimmäisessä konsertissa Hanna-Leenan ja Laurin kanssa musisoivat säkenöivän sydämellinen huilisti Annaleena Jämsä Tampere Filharmoniasta ja puolisonsa, Linnan juhlistakin tuttu Kaartin soittokunnan tuubisti Miika Jämsä. Miika on Lieksan kansainvälisen tuubakilpailun voittaja eli tuuban maailmanmestariksikin tituleerattu! Annaleena työskentelee Tampereen lisäksi kansainvälisesti konsertoivassa Oslo Kammerakademissa. Hän on vuoden 2003 Lahden valtakunnallisen puhallinkilpailun voittaja ja Crusell-huilukilpailun 2001 Pro Musica -stipendin saaja. Tule kokemaan tummasointisen tuuban, helmeilevän huilun, lämminsävyisen alttoviulun ja moniulotteisen pianon vaikuttavat sointiresonanssit!
Konsertin pääteemoja ovat Bach, barokki- ja latinotanssit ja Ranska. Ranskalaiset, brasilialaiset ja mm. Suomen paltamolaiset sävelet nivoutuvat toisiinsa, kun tanssillisen taiturilliset ja herkkyydellä herkuttelevat teokset kuljettavat aina barokin ajasta nykypäivään. Konsertin aluksi kuullaan Air, yksi Johann Sebastian Bachin tunnetuimmista sävellyksistä, joskin tällä kertaa soitettuna vähemmän tunnetulla kokoonpanolla huilu-alttoviulu-tuuba.
Mestarisäveltäjä Bach on toiminut tärkeänä esikuvana ja inspiraation lähteenä lukemattomille hänen jälkeensä työskennelleille säveltäjille. Tässä konsertissa Bach-vaikutteita kuullaan useassa teoksessa. Heitor Villa-Lobosin Bachianas Brasileiras -sarjassa säveltäjä yhdisteli vaikutteita brasilialaisesta musiikista ja Bachista. Yhdeksänosaisen sarjan jokainen osa on sävelletty eri kokoonpanolle. Kiteellä kuulemme osan nro 6 pariskunta Annaleenan ja Miikan tulkitsemana.
Konsertin kolmas teos toimii siltana ranskalaisiin tunnelmiin. Kuulemme Pariisin konservatorion huiluprofessorina työskennelleeltä Francois Devienneltä suloisen viehkeän duon huilulle ja alttoviululle. Siinä nämä kaksi kuulasta soitinta leikittelevät keskenään tanssillisen ketterästi kimmeltäen. Sitä seuraavat niinikään ranskalaisen säveltäjä-tuubistin Thierry Thibaultin Kolme tanssia nivovat yhteen konserttimme kaikki pääteemat. Siinä barokkitanssiaiheiset osat lyövät kättä latinorytmisen tangon kanssa! Olisitko uskonut, miten sulosointisesti suurella soittimella voi herkistellä rauhaisaa Passacagliaa tai millaisella virtuoosisuudella tuuballa voi taituroida tulista Molto Tangoa ja Gigue-tanssia!
Ennen väliaikaa heittäydymme vielä ranskalaisen Charles-Marie Widorin näyttävästi säihkyvään ja romanttisesti tunnelmoivaan sävelmaailmaan. Huilulle ja pianolle sävelletty Suite (Sarja) op. 34 vakiinnutti heti paikkansa osaksi huilistien keskeisintä ja rakastetuinta ohjelmistoa, eikä ihme. Tässä neliosaisessa teoksessa matkaan läpi satojen sävyjen ja tuhansien tunteiden. Laulavaa Moderato-aloitusosaa seuraa keveästi kipittävä Scherzo. Rakkaudellisen Romanssi-osan jälkeen teos huipentuu valloittavan vauhdikkaaseen Finaaliin! Duo Annaleena&Hanna-Leena on työskennellyt yhdessä paitsi soittajina myös opettajina. Tampereen ammattikorkeakoulussa he ovat yhdessä opastaneet ammattiopiskelijoita tämänkin teoksen parissa, ja työn lomassa syntyi tahtotila päästä esittämään tämä upea teos joskus kahdestaan!
Väliajan jälkeen poikkeamme Itä-Suomen Paltamoon ja nykymusiikin äärelle. Paltamosta kotoisin oleva säveltäjä Juha Pisto kirjoittaa 2006 säveltämästään teoksesta Lux in nocte (Valoa yössä) näin: “ ‘Ihmisen kuollessa syttyy taivaalle uusi tähti valaisemaan häntä ikävöivien ystävien matkaa.’ Tämän kauniin legendan ympärillä syntyi Lux in nocte, surun ja kaipauksen sävyttämä kappale tuubasolistille, puhaltimille ja lyömäsoittimille. Puolitonaalinen, osin pastissisävyjäkin sisältävä eleginen sävelkieli lipuu alun staattisesta, tuskaisasta neuvottomuudesta kohti seesteistä, toivoa orastavaa päätöstä. Teos on sävelletty äitini muistolle ja omistettu myös soittajakollegalleni Miika Jämsälle, joka kantaesitti teoksen tammikuussa 2007.”
Pisto teki varta vasten Kiteen konserttiamme varten teoksestaan sovituksen tuuballe ja pianolle! Tämä teos tuntui konserttiohjelmaa suunnitellessamme täydentävän upeasti kokonaisuuden “puuttuvan palasen”. Teoksen myötä päädymme taas Bach-vaikutteisiinkin, sillä Miika kuvailee, että Pisto on jäljitellyt tekstuurissaan arvostamansa Bachin sävelkieltä.
Nadia Boulangerin Kolme kappaletta (Trois pièces, 1914) vievät vielä hetkeksi sävykkäisiin Ranska-tunnelmiin ennen konsertin päätösnumeroita. Laurin ja Hanna-Leenan tulkitsema, impressionistisen utuisasti keinahteleva ensimmäinen osa on lempeä jatkumo edeltävälle Piston teokselle. Toisen osan kaanon tuo jälleen mieleen barokkimusiikin vaikutteita. Kolmannen osan esitysohje kertoo osasta oleellisen: Vite et nerveusement rythmé - Nopeasti ja hermostuneella rytmillä!
Nadia Boulanger pääsi 10-vuotiaana Pariisin konservatorioon, jossa yksi hänen opettajistaan oli tässäkin konsertissa esillä ollut Charles-Marie Widor, josta tuli Boulangerin merkittävä tukija ja mentori. Boulanger on tullut tunnetuksi eritoten sävellysopettajana sekä ensimmäisenä Yhdysvaltain suuria orkestereita johtaneena naiskapellimestarina. Hänen sävellysopissaan ovat opiskelleet useat kuuluisiksi tulleet muusikot kuten Leonard Bernstein, Aaron Copland ja Philip Glass sekä tässä konsertissa viimeiseksi kuultava Astor Piazzolla!
Astor Piazzolla asettui tämän kesän “teemasäveltäjäksi” puolivahingossa, koska kaikki kesän kolmen konsertin kokoonpanot totesivat Piazzollan musiikin taipuvan mitä mainioimmin näille hyvin erilaisille yhtyeille! Nadia Boulanger rohkaisi sävellysoppilaitaan löytämään omaa autenttista tyyliään, ja Piazzollan elämäntehtäväksi muodostui tangon tuominen bordelleista ja tanssisaleista konserttisaleihin. Tässä konsertissa tältä argentiinalaisen tangon mestarilta esitetään ensin Annaleena&Hanna-Leenan toimesta melankolisen tunnelmoiva Café 1930. Tämä 1985 sävelletty helmi on osa Piazzollan kuuluisimpiin teoksiin kuuluvasta Histoire du Tangosta. Konsertin huipentaa energisen vääjäämätön tango Verano porteno (Kesä) teossarjasta The Four Seasons of Buenos Aires (Buenos Airesin neljä vuodenaikaa), tällä kertaa sovitettuna alttoviululle, tuuballe ja pianolle. Samaisen sarjan kolme muuta vuodenaikaa kuullaan heinäkuun Vivahteita viidelle -konsertissa.
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Air
Annaleena Jämsä, huilu
Lauri Savolainen, alttoviulu
Miika Jämsä, tuuba
Heitor Villa-Lobos (1887-1959)
Bachianas Brasileiras nro 6
1. Aria
2. Fantasia
Annaleena Jämsä, huilu
Miika Jämsä, tuuba
François Devienne (1759-1803)
Duo huilulle ja alttoviululle op. 5 nro 3
1. Allegro molto con espressione
2. Rondo
Annaleena Jämsä, huilu
Lauri Savolainen, alttoviulu
Thierry Thibault (1963-)
3 Dances:
1. Molto Tango
2. Passacaille à deux
3. Gigue tronquée
Miika Jämsä, tuuba
Hanna-Leena Savolainen, piano
Charles-Marie Widor (1844-1937)
Suite op. 34 huilulle ja pianolle
1. Moderato
2. Scherzo
3. Romance
4. Final
Annaleena Jämsä, huilu
Hanna-Leena Savolainen, piano
** pieni väliaika **
Juha Pisto (1966-)
Lux in nocte
Miika Jämsä, tuuba
Hanna-Leena Savolainen, piano
Nadia Boulanger (1887-1979)
Trois pièces (Kolme kappaletta)
1. Modéré
2. Sans vitesse et a l’aise
3. Vite et nerveusement rythmé
Lauri Savolainen, alttoviulu
Hanna-Leena Savolainen, piano
Astor Piazzolla (1921-1992)
Café 1930
Verano porteño
Annaleena Jämsä, huilu
Lauri Savolainen, alttoviulu
Miika Jämsä, tuuba
Hanna-Leena Savolainen, piano