Su 7.7.2019 klo 15 
Faunin iltapäivä

Claude Debussy (1862-1918):
Faunin iltapäivä
Kaisa, Liisa, Hanna-Leena

Claude Debussy:
Sonaatti huilulle, alttoviululle ja harpulle
1. Pastorale. Lento, dolce rubato
2. Interlude. Tempo di minuetto
3. Final. Allegro moderato ma risoluto
Kaisa, Lauri, Liisa

Paolo Tosti (1846-1916):
Serenata
Vincenzo Bellini (1801-1835): Vaga luna che´i nargenti
Hannu-Heikki ja Liisa

***
Johannes Brahms (1833-1897):
Pianokvintetto
1. Allegro non troppo
2. Andante, un poco Adagio
3. Scherzo. Allegro
4. Finale. Poco sostenuto - Allegro non troppo
Hanna-Leena, Hanna, Johannes, Lauri, Inkeri


Konserttimme Faunin iltapäivä saa nimensä ranskalaisen impressionistisäveltäjä Debussyn samannimisestä orkesteriteoksesta, joka esitetään konsertin aluksi kiinnostavalla kokoonpanolla - huilulla, harpulla ja pianolla. Faunin iltapäivä on Debussyn tunnetuimpia sävellyksiä, eikä ihme, sillä niin hurmaavan huumaava se on! Kappaletta pidetään jopa yhtenä musiikinhistorian käännekohdista.

Iltapäivä jatkuu Debussyn parissa, kun Kaisan ja Liisan seuraan liittyy Lauri. Triona he esittävät Debussyn sonaatin. Tällainen triokokoonpano - huilu, alttoviulu ja harppu - on varsin yleinen ja erinomaisesti yhteen sointuva kamarimusiikkikokoonpano. Tämä ihastuttava Debussyn sonaatti oli yksi ensimmäisiä merkittäviä sille yhtyeelle sävellettyjä teoksia.

Ennen väliaikaa kuullaan vielä kaksi italialaissäveltäjien laulua, joissa Hannu-Heikin kanssa musisoikin tällä kertaa Hanna-Leenan sijasta harpistimme Liisa. Oopperasäveltäjänä tunnettu Vincenzo Bellini oli jo omana aikanaan hyvin arvostettu melodian mestari, jonka laulut saavat aikaan ilon ja kaihon kyyneleitä nykyäänkin. Vaga luna -sävellyksen laulaja kaipaa rakastettuaan ja toivoo taivaalla kumottavan kuun kertovan hänelle ikävästä ja suurista tunteista. Myös Paolo Tosti tunnetaan tunteikkaista, melodisista lauluistaan, joista tässä konsertissa kuullaan kaunis, myöskin kuun loisteessa tunnelmoiva Serenata.

Väliajan jälkeen on vuorossa konsertin ”pihvi”, Brahmsin pianokvintetto. Tämän teoksen suuruus kannattaa tulla paikan päälle toteamaan! Teoksesta ei totisesti puutu tunnetta, intohimoa, näyttävyyttä ja koskettavuutta. Vangitsevan vuolas teema aloittaa suuren ja vaiherikkaan ensimmäisen osan, jota seuraa toisen osan rauhoittuminen. Kolmas osa on täynnä sähköistä, kuhisevaa jännitettä ja voitokasta ilotulitusta. Viimeinen osa alkaa kuin painostavasta tyhjyydestä ja etenee jännitettä ylläpitäen monien vaiheiden kautta intensiiviseen, suorastaan tuliseen loppuun!